Sirkü 1944 – 2025 girerken önemli mali konularda kısa hatırlatmalar
1) 01/01/2025 tarihinden itibaren bilanço usulüne tabi gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin tamamının elektronik defter uygulamasına geçmesi gerekmektedir.
2) e-arşiv fatura düzenleme sınırı değiştirilmiş olup, 01/01/2025 tarihinden itibaren vergi mükellef olsun veya olmasın fark etmeksizin KDV Dahil 3.000 TL ve üzeri faturalar kağıt fatura olarak düzenlenemeyecektir.
01/01/2026 tarihinden itibaren ise, tutara bakılmaksızın tüm faturalar elektronik ortamda düzenlenmek zorundadır.
3) İnşaat Demir İzleme Sistemine geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflerden bürüt satış hasılatı (veya satışları le gayrisafi iş hasılatı) 2024 ve müteakip hesap dönemlerinde 1 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler e-irsaliye uygulamasına geçiş yapmak zorundadır.
4) 1/1/2025 tarihinden itibaren ÖTV Kanununa Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanları iktisap eden Gerçek kişiler ile tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin, ilk iktisap ile ilgili işlemlerinden önce, e-Tebligat aktivasyonunun yapılmış olması gerekmektedir.
e-Tebligat aktivasyonu için; 456 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Tebligat Talep Bildirimi (Şirketler ve Diğer Tüzel Kişiler İçin) (EK:1), Gerçek kişiler için (EK2) yi bağlı bulundukları vergi dairesine, bağlı bulundukları bir vergi dairesi bulunmayanlar ise merkez adreslerinin bulunduğu yerdeki yetkili vergi dairesine bizzat ya da elektronik tebligat sistemi ile ilgili işlemleri yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekâletnameyle yetkili kılınan kişiler aracılığıyla başvuruda bulunmaları gereklidir.
5) e-Dekont uygulamasına dahil olacak kuruluşlara “Finansman Şirketleri” de eklenmiştir.
6) 2024 yılı için Yenden değerleme oranı, %43,93
7) UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) Akaryakıt istasyonlarında gerçekleştirilen akaryakıt satış işlemlerinde akaryakıt pompalarına bağlı bulunan ödeme kaydedici cihazlara taşıt plaka bilgilerinin otomatik aktarılmasını sağlayan bir sistemdir. Bu sistem gereği,
a- Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dâhil olan ve işte kullanılan taşıtlara 31/01/2025 tarihine kadar bu tarihten sonra işte kullanılacak taşıtlara ise kullanmaya başlamadan önce,
b- 1/7/2025 tarihinden itibaren ilk defa iktisap edilen ÖTV Kanununa ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanlardan;
– Motorlu araç ticareti yapanlardan kullanılmak üzere alınanlara motorlu araç ticareti yapan mükellefler tarafından kayıt ve tescil işlemi gerçekleştikten sonra trafiğe çıkmadan önce,
– Kullanılmak üzere ithal edilenlere ise ithalatı yapanlar tarafından tescil işlemi gerçekleştikten sonra bir ay içerisinde,
– Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dâhil olan ve işte kullanılan taşıtlar kapsamında olmayan ve taşıt tanıma sistemi kullanan taşıtlara ise 1/7/2025 tarihinden itibaren,
-Bu tarihten sonra taşıt tanıma sistemi kullanacaklara ise kullanılmaya başlanmadan önce
Taşıt Tanıma Birimi takılması zorunluluğu getirilmiştir.
Zorunluluk kapsamında olmayan taşıtlara da ihtiyari olarak TTB taktırılabilecektir.
Akaryakıt istasyonu işleten mükellefler ile taşıt sahipleri, 31/1/2025 tarihine kadar taktırma ve kullanma yükümlülükleri bulunan TTO, TTB ve diğer donanımlara ilişkin olarak söz konusu tarihe kadar utts.gov.tr adresinden gerekli başvuru ve kayıt işlemlerini yapmak şartıyla bahse konu donanımları en geç 30/4/2025 tarihine kadar taktırarak ya da montajını yaptırarak kullanmaya başlayabilirler.”
8) Tevsik zorunluluğu kapsamında olanlar (mükellef olmayanların kendi aralarında yapacakları işlemler harç olmak üzere) yapacakları, 30.000 TL’yi aşan tutardaki her türlü tahsilat ve ödemelerini aracı finansal kurumlar kanalıyla yapmak zorundalar.
Tevsik zorunluluğu kapsamında olanlardan araç kiralama faaliyeti ile uğraşanların vermiş oldukları motorlu kara taşıtı ve motorlu kara aracı kiralama hizmetlerine ilişkin tahsilat ve ödemeleri ile işyeri ve konut kirası ödemelerinin tutarı ne olursa olsun finansal kurumlar kanalıyla yapılması zorunlu.
9) Ülke Bazlı Raporlama yükümlülüğü bulunan mükellefler raporlanan hesap döneminden bir önceki hesap döneminin konsolide finansal tablolarına göre toplam konsolide grup hasılatı 750 milyon Avro ve üzerinde olan çok uluslu işletmeler grubunun Türkiye’de mukim nihai ana işletmesi veya vekil işletmesi, raporlanan hesap döneminden sonraki on ikinci ayın sonuna kadar Ülke Bazlı Rapor’u (Country-by-Country Report / CbCR) hazırlayıp elektronik ortamda Gelir İdaresi’ne sunmaları gerekli.
10) Kurumların, en az iki tam yıl süreyle aktiflerinde yer alan iştirak hisseleri ile aynı süreyle sahip oldukları kurucu senetler, intifa senetler, rüçhan hakları ve KVK 5/1-a bendi kapsamında istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının satışından doğan kazançlardaki iştirak kazancı istisnası %75 den %50 ye düşürülmüştür.
11) Asgari kurumlar vergisi
Kurumlar vergisine tabi mükelleflerin 2025 yılından itibaren elde ettiği kazançlarına ait kurumlar vergisi KV Kanunun 32 nci ve 32/A maddeleri hükümleri dikkate alınarak hesaplanan kurumlar vergisi, indirim ve istisnalar düşülmeden önceki kurum kazancının %10’undan az olamayacak. ( 9286 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile oran %15 e çıkarıldı.)
Kurumlar vergisinden muaf olan kurumlar vergisi mükellefleri ile ilk defa faaliyete başlayan kurumlar hakkında faaliyete başlanılan hesap döneminden itibaren üç hesap dönemi boyunca asgari vergi hükümleri uygulanmayacaktır.
12) Ticari ve mesleki kazançlarda günlük hasılat tespiti ve gelir vergisi matrahının belirlenmesi:
1.1.2025 tarihinden itibaren Ticari veya mesleki faaliyetleri nedeniyle mükellef olanların, günlük hasılat tutarlarını tespit etmek amacıyla bir ayda üçten, bir takvim yılında on ikiden az olmamak kaydıyla üzere yoklama yapılarak günlük hasılatlarının tespiti yapılabilecek.
Yapılan yoklamalar sonucu tespit edilen günlük hasılat tutarları ortalamasından hareketle aylık hasılat tutarı hesaplanacak. Aylık hasılat tutarlarının toplamı, tespit yapılan ay sayısına bölünmek suretiyle aylık ortalama hasılat tutarı bulunacak. Aylık ortalama hasılat tutarı, faaliyette bulunulan ay sayısı ile çarpılmak suretiyle mükelleflerin ilgili takvim yılı hasılatları tespit edilebilecek.
Bu şekilde tespit edilen hasılat tutarları ile;
a) Bilanço esasına göre defter tutanlar için ilgili takvim yılına ait gelir tablosunda yer alan brüt satış tutarı,
b) İşletme hesabı esasına göre defter tutanlar için ilgili takvim yılına ait işletme hesap özetinde yer alan dönem içinde elde edilen hasılat tutarı,
c) Serbest meslek kazanç defteri tutanlar için ilgili takvim yılına ait serbest meslek kazanç bildiriminde yer alan gayrisafi hasılat tutarı,
arasındaki fark %20’den fazla olan mükellefler Vergi Usul Kanununun 370 inci maddesi kapsamında izaha davet edilecek
İzaha davete verilen cevap yeterli görülmez ise mükelleften gerekli düzeltmelerin veya ilave kazanç beyanının yapılması istenecek.
13) e- ticarette stopaj
1.1.2025 tarihinden itibaren Kamu idare ve müesseseleri, iktisadî kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadî işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçilerin
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun gerçek kişilere yapacakları ödemelerden %25 Limited ve Anonim şirketlere yapacakları ödemelerden ise %15 oranında tevkifat yapmak zorundalar. (9284 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile tevkifat oranı %1 olarak belirlendi)
14) Bağımsız denetime tabi olacak şirketler
1.1.2025 tarihinden itibaren Bağımsız denetime tabi olacak şirketler,
En son 6/4/2024 tarihli ve 32512 Sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanan “Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Kararda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 8313 sayılı karar” gereği.
- Aktif toplamı 150 milyon Türk Lirası
- Yıllık net satış hasılatı 300 milyon Türk lirası.
- Çalışan sayısı 150 kişi.
Bu üç ölçütten en az ikisinin eşik değerini 2023 ve 2024 dönemlerinde aşan şirketler 2025 yılında bağımsız denetime tabi olacaklarını unutmamalıdırlar.
—————————————-
Hatırlatma:
Sirkülerimiz bilgilendirme amaçlı olup belirli bir konu hakkında genel çerçevede bilgi vermek amacını taşıdığından içerikten kaynaklanan veya içeriğe ilişkin ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.
Bu sirkümüzde yer verilen bilgiler yazının tarihi itibarıyla geçerli olup, yazı tarihinden sonra gerçekleşebilecek yasal değişiklikler, gelişecek uygulamalar ve yargı kararları ileride farklı düzenlemeleri ve değerlendirmeleri gerektirebilmektedir.
Bu nedenle konular ile ilgili karar vermeden önce profesyonel bir danışmandan görüş ve destek alınması tavsiye olunur.