Sirkü – 1933 e- belge düzenlemelerine ilişkin usul ve esaslarda değişiklikler yapıldı.

G.İ.B. tarafından 12 Kasım 2024 tarih ve 32720 sayılı resmi gazetede yayımlanan 573 sıra nolu VUK Genel tebliğ ile VUK uyarınca düzenlenmesi zorunlu olan belgelerin elektronik ortamda düzenlenmesine ilişkin açıklamaların yer aldığı 509 sıra nolu VUK Genel tebliğinde değişiklik yapıldı.

Söz konusu değişiklikler aşağıda özetlendi.

Bir, beş, Altı, yedi, sekiz, dokuz, on, onaltı, onyedi ve onsekizinci  maddeleri gereği,

509 sayılı tebliğin tanımlar bölümü ile IV.11.2. – (IV.11.1.) –  IV.11.4.-“IV.11.5.- IV.12.3. V.5.11 bölümlerinde ibare değişiklikleri yapılmıştır.

Bu değişiklikler sonucunda, e-Dekont uygulaması kapsamına Bankalara ek olarak Finansman şirketleri istemeleri halinde 1/1/2025 tarihinden itibaren uygulamaya dahil olabileceklerdir. e-Adisyon belgesinde, evrensel tekil tanımlama numarası (ETTN) veya perakende satış fişinin düzenlendiği ÖKC cihazının sicil numarasının yer alması zorunluluğu kaldırıldı.

İkinci maddesi gereği

– 1.1.2025 – 31.12.2025 tarihleri arasında vergiler dahil toplam tutarı 3 bin lirayı aşması halinde,1.1.2026 tarihinden itibaren de tutarına bakılmaksızın

e-Arşiv Fatura yerine matbu (kağıt) fatura olarak düzenlenmesi veya alınması halinde VUK 353 üncü maddesi gereği özel usulsüzlük cezası kesilecek.

Başka bir ifade ile Sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek mecburiyetinde olanların 1.1.2025-31.12.2025 tarihleri arasında sattıkları mal ve hizmetlerin vergili tutarının 3 bin lirayı aşması halinde 1.1.2026 tarihinden itibaren ise tutarı ne olursa olsun e-Arşiv Fatura düzenlenmesi zorunlu oldu.

Ayrıca aynı günde aynı kişilere düzenlenen faturalar topluca birlikte değerlendirilmeyecek.

Satıcı ve alıcının her ikisinin de e-Fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcılar olması halinde, bunlar arasında düzenlenen faturaların tamamının e-Fatura olması gerektiği tabidir.

Üçüncü maddesi gereği,

İnşaat Demiri İzleme Sistemine geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflerden brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) 2024 ve müteakip hesap dönemlerinde 1 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler,

e-İrsaliye uygulamasına dâhil oldular.

Dolayısıyla bu mükellefler de sevk irsaliyelerini (özel entegratör kuruluşların bilgi işlem sistemlerinde meydana gelen arıza, kesinti, mali mührün veya elektronik imza aracının arızalanması veya çalınması belgelerin e-Belge yerine kâğıt olarak düzenlenmesine GİB ce izin verilmesi veya elektronik kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi, halleri ile olağanüstü durumlar haricinde) “e-İrsaliye” olarak düzenlemeleri ve uygulama kapsamındaki mükelleflerden alacakları sevk irsaliyelerini de “e-İrsaliye” olarak almaları zorunlu oldu.

Dördüncü maddesi gereği,

İnşaat Demiri İzleme Sistemine geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflerden brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) 2024 veya müteakip hesap dönemlerinde 1 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler

söz konusu şartların sağlandığı ayı izleyen dördüncü ayın başından, e-İrsaliye uygulamasına geçmeleri ve bu tarihten itibaren düzenleyecekleri sevk irsaliyelerini (özel entegratör kuruluşların bilgi işlem sistemlerinde meydana gelen arıza, kesinti, mali mührün veya elektronik imza aracının arızalanması veya çalınması  belgelerin e-Belge yerine kâğıt olarak düzenlenmesine GİB ce  izin verilmesi veya  elektronik kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi, halleri ile olağanüstü durumlar haricinde) e-İrsaliye olarak düzenlemeleri ve kayıtlı kullanıcılardan e-İrsaliye olarak almaları zorunlu oldu.

Onbirinci maddesi gereği;

“e-Belgelerin oluşturulması, imzalanması, iletilmesi ve saklanması ile bunlara ilişkin sistem ve yazılım gereksinimleri hususlarında ilgili kanun ve tebliğ ile Bakanlık ve Başkanlıkça yayımlanan kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara aykırı davrandığı tespit edilen özel entegratörlere 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümleri tatbik olunacak. Ayrıca söz konusu özel entegratörlere münasip bir süre verilerek bahse konu eksikliklerin giderilmesi istenecek. Verilen süre içerisinde söz konusu eksiklikleri gidermeyen özel entegratörler ile giderilmesi istenen eksikliği aynı takvim yılı içerisinde birden fazla kez tespit edilenlerin özel entegratörlük izinleri Başkanlık tarafından iptal edilebilecek. İzinleri iptal edilen özel entegratörlerin, iptal edilen izinlerine ilişkin özel entegratörlük başvuruları, izinlerinin iptal edildiği tarihten itibaren bir yıl geçmeden değerlendirmeye alınmayacak

Onikinci maddesi gereği;

Doğrudan entegrasyon yöntemini kullanan mükelleflerden GİB tarafından belirlenen şartları sağlayamayanların hesapları, kendilerine bildirimde bulunularak, bu durumun tespitini izleyen üçüncü ayın başı itibarıyla kapatılacak. Kendilerine bildirimde bulunulan mükelleflerin söz konusu süre içerisinde e-Belge uygulamalarından yararlanma yöntemlerinden diğerlerine dâhil olmaları için yapmaları gereken işlemleri tamamlamaları şarttır. Bu kapsamda doğrudan entegrasyon hesapları kapatılan mükelleflerin, doğrudan entegrasyon yöntemine ilişkin başvuruları hesapların kapatılma tarihinden itibaren bir yıl geçmeden değerlendirmeye alınmayacak.

e-Belgelerin oluşturulması, imzalanması, iletilmesi ve saklanması ile bunlara ilişkin sistem ve yazılım gereksinimleri hususlarında ilgili kanun ve tebliğ ile Bakanlık ve Başkanlıkça yayımlanan kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara aykırı davrandığı tespit edilen doğrudan entegrasyon yöntemini kullanan mükelleflere 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümleri tatbik olunacak. Ayrıca söz konusu mükelleflere münasip bir süre verilerek bahse konu eksikliklerin giderilmesi istenecek. Verilen süre içerisinde söz konusu eksiklikleri gidermeyen mükellefler ile giderilmesi istenen eksikliği aynı takvim yılı içerisinde birden fazla kez tespit edilenlerin doğrudan entegrasyon hesapları, GİB tarafından kendilerine bildirimde bulunularak kapatılabilecek. Kendilerine bildirimde bulunulan mükelleflerin Başkanlık tarafından yazılı olarak bildirilen tarihe kadar e-Belge uygulamalarından yararlanma yöntemlerinden diğerlerine dâhil olmaları için yapmaları gereken işlemleri tamamlamaları şarttır. Doğrudan entegrasyon hesapları kapatılan mükelleflerin, doğrudan entegrasyon yöntemine ilişkin başvuruları hesapların kapatılma tarihinden itibaren bir yıl geçmeden değerlendirmeye alınmayacak

Onüçüncü maddesi gereği;

509 sayılı tebliğin “V.4. Belge Numarası” başlıklı bölümünün birinci fıkrasında yer alan “(e-Dekont uygulaması kapsamında 4 haneli birim kodu ve en az 14 haneli sıra numarasından oluşan numara, hava yolu firmalarınca düzenlenen e-Biletlerde ise bu numara yerine IATA nezdindeki kod numarası ile başlayan toplam on üç haneli bilet numarası da belge numarası yerine kullanılabilecektir)”ibaresi“(Hava yolu firmalarınca düzenlenen e-Biletlerde bu numara yerine IATA nezdindeki kod numarası ile başlayan toplam on üç haneli bilet numarası belge numarası yerine kullanılabilecektir)

şeklinde değiştirilmiştir.

Ondördüncü maddesi gereği;

e-Müstahsil Makbuzunun, çıktısının muhatabı tarafından ıslak imza ile imzalanarak düzenlenmesi yerine, GİB tarafından faaliyet konusu, mükellefiyet süresi, vergi, şirket veya mükellefiyet türü, aktif ya da öz sermaye büyüklüğü, brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı), sektör ve düzenlenen belge sayısı gibi kriterler ayrı ayrı veya birlikte dikkate alınarak belirlenen mükellefler için uygulanmak üzere, müstahsil makbuzunun muhataplarının bilgilerinin bilgi teknolojileri ve/veya iletişim araç ve ortamları üzerinden doğrulanması ve gerekli olan bilgilerin e-Müstahsil Makbuzunda yer alması suretiyle düzenlenme yapabilecek.

GİB bu uygulamadan yararlanabilecek mükellefleri, mükellefler tarafından yapılacak başvuruya ilişkin hususları, bu uygulama kapsamında düzenlenecek e-Müstahsil Makbuzunda bulunması gereken bilgiler ile bu makbuzun düzenlenmesinde uyulacak usul ve esasları ve uygulamaya yönelik diğer hususları ebelge.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak kılavuzlarla belirlemeye, bu uygulamadan yararlanacak mükelleflere bu kapsamda düzenledikleri e-Müstahsil Makbuzlarına ilişkin olarak düzenli bilgi verme yükümlülüğü getirmeye yetkilendirildi.

Onbeşinci maddesi gereği;

“e-Gider Pusulasının, çıktısının muhatabı tarafından ıslak imza ile imzalanarak düzenlenmesi yerine, GİB tarafından faaliyet konusu, mükellefiyet süresi, vergi, şirket veya mükellefiyet türü, aktif ya da öz sermaye büyüklüğü, brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı), sektör ve düzenlenen belge sayısı gibi kriterler ayrı ayrı veya birlikte dikkate alınarak belirlenen mükellefler için uygulanmak üzere, gider pusulasının muhataplarının bilgilerinin bilgi teknolojileri ve/veya iletişim araç ve ortamları üzerinden doğrulanması ve gerekli olan bilgilerin e-Gider Pusulasında yer alması suretiyle düzenlenme yapabilecek.

GİB, bu uygulamadan yararlanabilecek mükellefleri, mükellefler tarafından yapılacak başvuruya ilişkin hususları, bu uygulama kapsamında düzenlenecek e-Gider Pusulasında bulunması gereken bilgiler ile bu gider pusulasının düzenlenmesinde uyulacak usul ve esasları ve uygulamaya yönelik diğer hususları ebelge.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak kılavuzlarla belirlemeye, bu uygulamadan yararlanacak mükelleflere bu kapsamda düzenledikleri e-Gider Pusulasına ilişkin olarak düzenli bilgi verme yükümlülüğü getirmeye yetkilendirildi.

Ondozuncu maddesi gereği;

e- belge uygulaması izin alan mükelleflerin izinlerinin iptal edilmesi halinde söz konusu uygulamalardan GİB den izin alan özel entegratörlerden hizmet almak ya da GİB Portal uygulamasını kullanmak suretiyle yararlanabilecekler.

—————————–

Hatırlatma:

Sirkülerimiz bilgilendirme amaçlı olup belirli bir konu hakkında genel çerçevede bilgi vermek amacını taşıdığından içerikten kaynaklanan veya içeriğe ilişkin ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

Bu sirkümüzde yer verilen bilgiler yazının tarihi itibarıyla geçerli olup, yazı tarihinden sonra gerçekleşebilecek yasal değişiklikler, gelişecek uygulamalar ve yargı kararları ileride farklı düzenlemeleri ve değerlendirmeleri gerektirebilmektedir.

Bu nedenle konular ile ilgili karar vermeden önce profesyonel bir danışmandan görüş ve destek alınması tavsiye olunur.